Usability en Search Engine Optimization (SEO)
Usability
Als usabilityspecialist kijkt ik naar het doel en functioneren van een website. Daarbij leg ik de vinger op de zere plek en geef ik advies voor verbeteringen in de gebruiksvriendelijkheid. Zo'n advies heet een expert-review.
Het verbeteren van de usability staat inmiddels niet meer los van SEO. Een advies met minimale vereisten voor search engine optimization vormt een onderdeel van de expert-review.
De focus ligt daarbij op:
Layout
Overzichtelijkheid
Navigatie
Herkenbaarheid
Gebruiksvriendelijkheid
Doeltreffendheid
Conversie
Gebruiksvriendelijkheid is een noodzaak
Websites en flows in online processen die niet gebruiksvriendelijk genoeg zijn, leveren gefrustreerde bezoekers op. Mensen delen die ervaringen regelmatig op social media en voor je het weet sta je online voor schut. En vaak ook wel een beetje terecht.
We internetten met z'n allen inmiddels al zo'n 16 jaar iedere dag en we hebben steeds minder geduld voor 'slechte' websites. Naast een goede vindbaarheid via zoekmachines is usability nu echt onmisbaar geworden. Lees meer bij Kenmerken van een goede website
DON'T MAKE ME THINK!
Het spreekt voor zich dat je bezoekers zo weinig mogelijk vraagtekens boven hun hoofd moeten krijgen. Ze moeten niet onnodig hoeven nadenken. Nadenken doe je als je een keuze wilt maken over een aankoop. Je wilt niet nadenken over de navigatie of over de website zelf. Geen wonder dus dat Steve Krug deze belangrijke regel gebruikte als titel voor zijn boek over website usability: Don’t make me think!
INTUÏTIEF
De activiteiten in ons brein spelen zich af in de verschillende hersenhelften. Intuïtief handelen, zoals met je muis naar de juiste plek schieten, is een proces dat zich in hoge snelheid afspeelt in de rechter hersenhelft. Bewust en actief nadenken, is een trager proces en speelt zich af in de linker hersenhelft. Het onnodig heen en weer schakelen tussen die twee processen is inefficiënt en frustreert mensen.
Conversie
Bij de meeste websites draait het om conversie. Of het nou gaat om een aankoop, een donatie, of een aanmelding. Behalve als je website uitsluitend informatie biedt, vraag je altijd om een zekere involvement van de gebruiker. Je wilt dat bezoekers actie ondernemen. Ze moeten klikken en verderlezen, zich aanmelden, reageren, iets bestellen, je een bericht sturen of een offerte aanvragen. Je site moet iets opleveren.
DOELGROEP
Je website zich richt vaak tot een bepaalde focusgroep. Die mensen wil je bereiken, boeien, motiveren, enz. Jongeren spreek je bijvoorbeeld anders aan dan 50-plussers. Termen en interactieve elementen die jongeren direct snappen, kunnen bij 50-plussers wel eens de plank misslaan. Een usability specialist kijkt door de ogen van gebruikers, en houdt rekening met de doelgroep, en de de doelstellingen van de website.
Gebruiksconventies
Er zijn zo'n 3 miljard internetgebruikers en toch verwachten de meesten dat iedere website ongeveer dezelfde structuur heeft. Als je dus wilt dat je website direct wordt begrepen en converteert, dan moet je rekening houden met conventies. Doe je dat niet, dan vergroot je de kans dat mensen je site voortijdig verlaten en verklein je de kans op conversie. Hierbij spelen allerlei factoren een rol, zoals: heldere navigatie, logische indeling, positionering, kleurgebruik, contrasten, de juiste tekstkoppen, herkenbare termen, relevant beeldgebruik en consistentie.
Usability conventies kun je vergelijken met de conventies die gelden in een warenhuis. Is het gebruiksvriendelijk ingedeeld, dan vind je snel de weg en wat je wilt hebben. In een oogopslag ontdek je waar de kassa's zijn en je loopt er in een paar rechte lijnen naartoe. Stel je voor dat een groot warenhuis als De Bijenkorf geen rekening zou houden met gebruikersconventies. Dat de badjassen bij de winterjassen hangen en het bestek bij de gereedschappen ligt. Of dat de prijzen van kleidngstukken op een langwerpig bord terug te vinden zijn, in plaats van op een prijskaartje. Mensen zouden gefrustreerd raken en waarschijnlijk niet meer terugkomen.
Snel, helder, logisch
Uiteindelijk gaat het er altijd om dat een bezoeker snel snapt wat de website te bieden heeft en dat hij vlug vindt wat hij zoekt. Zonder dat er vraagtekens rijzen.
Search Engine Optimization (SEO)
Zoekmachine Optimalisatie verbetert de vindbaarheid van je website via Google. Hoe hoger je site in de zoekresultaten staat, hoe meer mensen je site zullen bezoeken. Je kunt dit echter ook totaal verkeerd aanpakken en dan kan het juist een averechts effect hebben. Ik ben copywriter en SEO-specialist en kan je website van a tot z optimaliseren voor zoekmachines.
Veel websites voldoen niet aan de minimale SEO-vereisten. Een vakkundige ingreep kan daar veel aan verbeteren. Het resultaat is dan vrijwel altijd een vlotte stijging in de zoekresultaten. Zo niet, dan is er iets anders aan de hand. Als een goede website opvallend slecht scoort, achterhaal ik wat er moet gebeuren om dat probleem op te lossen.
Lange-termijnresultaat
Om een bestendig resultaat te bereiken, kan het nodig zijn om je website een betere indeling te geven en je webteksten te laten optimaliseren.
Wist je dat Google automatisch het kwaliteitsniveau van teksten analyseert? Als de webcopy slecht scoort op zo'n 15 meetpunten voor tekstkwaliteit, kan een website als minder betrouwbaar of minder relevant worden beoordeeld. Met als gevolg: een daling in de zoekresultaten. Om ook op deze aspecten niet voor concurrenten onder te doen, is het verstandig om een gespecialiseerde SEO-copywriter in te schakelen.
Terecht op een hoge positie
Veel mensen denken dat SEO een serie 'slimme' trucs is om snel te klimmen in de zoekresultaten. Intelligente en kwalitatieve optimalisatie voor zoekmachines gaat verder en levert een oprecht verdiende, organische stijging in de zoekresultaten op. Dit is een verbetering voor de lange termijn; je behaalt een score die bestand is tegen onverwachte competitie. Zo doet je website echt zijn werk en ben je je concurrenten een stap voor.
Duurzaam hoog scoren
Lees hieronder hoe je website duurzaam hoog kan gaan scoren. Dat bereik je door:
zoekmachines (Google) te begrijpen
een relevante website te maken
usability, conversie en snelheid
Over internet en zoekmachines
Met een geschatte 50 miljard websites, zou internet zonder zoekmachines natuurlijk totaal onbruikbaar zijn. Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine.
Larry Page, co-founder en CEO van Google beschrijft de perfecte zoekmachine als iets dat... understands exactly what you mean and gives you back exactly what you want.
De beste zoekmachine
Google wil de beste zoekmachine zijn. Door enerzijds de zoekopdracht zo goed mogelijk te begijpen en anderzijds letterlijk binnen de kortste tijd het beste resultaat op te leveren. Dat betekent dus: de vraag goed interpreteren, succesvol indexeren én matchen en dit in de aller- allerkortste tijd.
De eerste Google-pagina
Een zoekopdracht levert tientallen tot soms wel honderden pagina's met search results op. Toch kijkt 75% van de gebruikers niet verder dan de eerste pagina, omdat daar doorgaans de meest relevante zoekresultaten staan. Veel websites willen natuurlijk graag op de eerste Google-pagina staan.
Zoekmachine Optimalisatie voor Google
Goed vindbaar zijn hangt met veel meer samen dan met een beperkte focus op de overeenkomst tussen zoektermen en de gebruikte termen op je website. Sites die niet bieden wat ze beloven of die search engines door middel van trucs proberen te misleiden, zullen juist zakken of kunnen rekenen op een diskwalificatie door Google.
Wat je met zoekmachine optimalisatie onder andere doet, is rekening houden met de de techniek van het indexeren. Je voert technische en strategische aanpassingen door om goed te 'communiceren' met de zoekmachine. Deze verbeteringen maken de interactie tussen je website en de zoekmachine optimaal. Zo wordt voor Google snel duidelijk wat je site te bieden heeft.
Dat helpt dus zowel de zoeker, als Google, als de eigenaar van de website.
Het Grote Misverstand
Natuurlijk wil je met je website bovenaan staan in Google. Het is echter een misverstand om dit als je doel te beschouwen. Bovenaan staan, dat moet het resultaat zijn van een ander doel. Namelijk: De meest relevante en beste website maken. Het is veel beter om daarin te investeren. Als je daarna hoog scoort in Google, dan kun je ervan uitgaan dat je een duurzaam resultaat te pakken hebt. En dat is wat je écht wilt.
Google wil de beste website tonen, en niet de site die die zich voordoet als de beste.
Wat is een relevante, goede website?
Relevantie
De relevantie van je website hangt af van twee dingen: de zoekopdracht en de content van je site. Zoekopdrachten sturen de zoekmachine in allerlei richtingen. Als je weet hoe mensen zoeken naar wat jij aanbiedt, kun je je content hierop aanpassen.
De relevantie van een website neemt ook toe naarmate de aangeboden informatie voldoende uitgebreid is. Versterk je de content bovendien met media (beeld, animatie, video), dan vergroot je de relevantie nog meer.
Voorbeeld: Als je grasmaaiers verkoopt en je noemt ze gazontrimmers, bestaat de kans dat mensen die de zoekterm grasmaaiers gebruiken niet bij jouw website uitkomen. Het is trouwens wel handig om te weten dat zoekmachines veel meer kunnen dan een zoekterm koppelen aan een woord op een website. Als gazontrimmer een gangbaar synoniem is voor grasmaaier, dan herkent Google dit ook en dan komen mensen die zoeken naar grasmaaiers jouw site ook wel tegen. Al zullen concurrenten die het woord grasmaaier gebruiken waarschijnlijk wel hoger in de zoekresultaten staan.
Kenmerken van een goede website
Het helpt zowel de zoekmachine als de gebruiker, als je website een heldere en logische indeling heeft. Je website wordt sneller gevonden, maar omdat de gebruiksvriendelijkheid van een helder ingedeelde site hoogstwaarschijnlijk beter is, geeft ook dat een boost.
Waar moet je zoal op letten?
Logische indeling, heldere lay-out
Gebruiksvriendelijkheid / usability conventies
Conversiemogelijkheden
Responsiveness, mobiel gebruik
Snelheid
Lees wat Google onder een 'kwaliteitswebsite' verstaat, op het Google Productblog Over kwaliteit gesproken
Google Panda: kwaliteit versus overoptimalisatie
Websites die zich te veel focussen op SEO en daardoor minder op de gebruikers, wil Google liever niet tonen in de zoekresultaten. Hiervoor is een algoritme ontwikkeld dat Google Panda wordt genoemd. Panda's complexe algoritme filtert overgeoptimaliseerde websites uit de zoekresultaten. Dit benadrukt nogmaals het belang van kwaliteit, oprechtheid en intelligente zoekmachineoptimalisatie.
In deze video legt SEO-expert Joost de Valk (Yoast) uit wat Google Panda betekent.
Meer lezen? Google Panda & low quality pages
Succesfactoren: usability, conversie, responsiveness, snelheid
Usability conventies
Door de jaren heen zijn er op internet allerlei gewoonten ontstaan en de meeste gebruikers rekenen er onbewust op dat een website hier rekening mee houdt. Simpel voorbeeld: Contact of Inloggen zoek je meestal rechts bovenin. Staat het op een andere plek, dan kost het onnodig tijd om hiernaar te zoeken.
Conversie
Bied genoeg conversiemogelijkheden. Je bezoekers verwachten dat ze 'een volgende stap' kunnen zetten: een offerte aanvragen, contact opnemen, iets bestellen. Ook aanbieden om specificaties te bekijken, helpt mensen bij het nemen van een beslissing. Is hun besluit (bijna) genomen, dan willen ze snel verder kunnen klikken.
Responsiveness, mobiel gebruik
Sinds april 2015 worden websites die niet meeschalen op mobiele apparaten (smartphone, tablet) door Google gedegradeerd. Gebruikers hebben er namelijk niet zo veel aan, als ze je website willen bekijken en hij moeilijk leesbaar is op een kleiner scherm. Het is inmiddels een vereiste dat je site responsive is en meeschaalt met verschillende schermgroottes.
Een snelle website
Snelheid is gebruiksvriendelijk en vraagt minder rekenkracht van de zoekmachine. Websites die traag laden, hebben mogelijk geen 'clean code': er kunnen allerlei obstakels in de broncode staan die vertragend werken. Ook beeldbestanden die te zwaar zijn, vertragen de site. En als je snelle site op een trage server staat, kan dat ook in je nadeel werken. Omdat elke soconde telt.